Audyt PPOŻ
Audyt ppoż. ma na celu porównanie warunków bezpieczeństwa pożarowego obiektu z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Analiza ta nie powoduje skutków prawnych lecz pozwala przygotować się właścicielowi, zarządcy bądź użytkownikowi na uniknięcie ewentualnych konsekwencji wynikających z kontroli uprawnionych organów.
Audyt wykonywany jest przez zespół specjalistów ds. ppoż. i obejmuje:
- charakterystykę pożarowo – budowlaną obiektu;
- wyposażenie w wymagane urządzenia przeciwpożarowe i sprzęt gaśniczy;
- ustalenie podziału na strefy pożarowe;
- sprawdzenie warunków ewakuacji w obiekcie w tym szerokości, długości i oznakowanie dróg ewakuacyjnych;
- sprawdzenie procedur postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia w obiekcie;
- sprawdzenie odległości od budynków sąsiadujących;
- ustalenie stanu przygotowania użytkowników obiektu do podjęcia działań w przypadku zagrożenia;
- określenie potencjalnych źródeł powstania i rozprzestrzeniania się pożaru;
- sprawdzenie zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru;
- sprawdzenie dróg pożarowych ich długość, szerokość, drożność.
Ewentualne konsekwencje zaniedbań, wynikające z nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa bez względu na wyznaczenie osoby, która jest odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej, spoczywają na właścicielu firmy lub na zarządzie.